ــــــــــــــــــرسانه جمعی وبلاگ نویسان دانش آموز استان فارس

به نام خدا
دوستان عزیزم سلام
این وبلاگ رو راه انداختیم برای دوستی
برای اتحاد
برای انتقال تجربیات و
برای کمک به رشد همدیگه
خلاصه بگم اینجا پاتوق
وبلاگ نویسان جوان و بسیجی استان فارس هست
به جمع ما خوش اومدید.
پیوندها
آخرین نظرات
۰۷ تیر ۹۳ ، ۱۵:۴۶

علم-تمدن-ظهور1

به نام خدا

با سلام
یکی از سوالاتی که میتواند در ذهن هر کدام از ما مطرح شود مسئله ی علم وانتخاب است و پیرامون آن سوال های زیادی میتواند ذهن مارا درگیر کند که سطحی ترین این سوال ها میتواند این باشد:حوزه یا دانشگاه؟و در اصل این سوال ناقص است زیرا برای جواب دادن به این سوال باید به بسیاری از سوالات بنیادی تر از قبیل:1-هدف از زندگی2-علم چیست و نقش آن در رساندن انسان به هدف نهایی3-کدام علم ما را به هدف میرساند؟4-علم دینی چه علمی است؟5-آیا علم در طول دین قرار دارد یا عرض آن6-نیاز جامعه چیست؟پاسخ بدهیم.

و امیدوارم که ان شالله با خوندن این سلسله مطالب پاسخ این سوالات را دریافت کنید و اگر نیاز به صحبت حضوری بود بنده در خدمتم.

بخش اول""
علم مد نظر اسلام چیست؟
در نگاه اول شاید هرکسی فکر کند که علم مد نظر اسلام قاعدتا باید صرفا علوم حوزوی و احکام وعقاید و از این قبیل چیزها باشد و اساسا اسلام به علوم طبیعی هیچ توجهی نداشته است.اما آیات وروایاتی که در ادامه میخوانیم خلاف این مدعا را ثابت میکند
1-اطلبوا العلم ولو بالصین(بحار الانوار ج1ص180):علم را بجویید حتی اگر در چین باشد
2-العلم ضاله المومن فخذوه ولو فی ایدی المشرکین(جامع بیان علم وفضله ج1ص122):علم گمشده ی مومن است پس آن را بگیرید حتی اگر در دست مشرکان باشد.
بدیهی است که این احادیث ناظر به معارف اسلامی نیست و واضح است که انتظار پیامبر این نبود که ما علم دین را در چین و یا نزد مشرک بیاموزیم.پس این احادیث بر علوم طبیعی تکیه میکند.
3-و من آیاته خلق السماوات و الارض .....ان فی ذلک لایات للعالمین.(روم22):و از نشانه ایش آفرینش آسمان ها وزمین است.همانا درآن برای دانشمندان نشان هایی است.
4-سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی تبین انه الحق.(فصلت 53):به زودی آیات خود رات در آفاق و وجودشان به آنها نشان خواهیم داد تا برایشان آشکار شود که او حق است.
5-فلینظر الانسان مم خلق.(طارق53):پس انسان بنگرد که از چه چیز آفریده شده است؟
6-قل سیروا فی الارض فنظروا کیف بداالخلق(عنکبوت20):بگو در زمین سیر کنید و بنگرید که خداوند چگونه موجودات را آفرید.
7-ان فی خلق السماوات والارض و اختلاف الیل و النهار لآیات لاولی الالباب....ربنا ماخلقت هذا باطلا.(آل عمران 190-191)
با توجه به آیات فوق پی میبریم که اسلام وقرآن به علوم طبیعی توجه بسیار زیادی دارد و کسانی را که در این راه قدم بر میدارند به لفظ عالم واولوالالباب ذکر کرده است و توجه به این علوم را راه پی بردن به آیات الهی میداند و در بسیاری از روایات دیگر به خصوص  کتاب توحید مفضل داریم که ائمه ی معصومین(علیهم السلام)از طریق بیان علوم طبیعی وجود خدا و مدبر را اثبات کرده اند.
اما آیات وروایات بسیار زیاد دیگری داریم که ما را به سمت یادگیری و آموزش علوم دینی سوق میدهد مانند:
1-امام رضا(ع):خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را زنده بدارد.راوی پرسید:چگونه امر شمارا زنده بدارد؟آن حضرت فرمود:علوم مارا فرا گیریدو به مردم بیاموزید.(معانی الاخبارص180)
2-امام باقر(ع):در یادگیری (علوم دینی)بر یکدیگر پیشی بگیرید.به خدا سوگند هر آینه یک حدیث که در حلال وحرام ازشخص راستگویی فرابگیرید از دنیا وطلا ونقره آن بهتر است.(مستطرفات اسرائرص645)
3-رسول اکرم(ص):مسائل ازث را بیاموزید زیرا آن نیمی از دانش است.(عوالی الثالی ج3ص491)
4-آیه 122 سوره ی توبه که اهمیت تفقه در دین را به خویی مشخص میکند.
پس از این آیات وروایات در می یابیم که علم در اسلام یک معنای بسیار وسیع و گسترده را در بر میگیرد و محدود به علوم حوزوی نمیشود.
طبق شرع مقدس اسلام معرفت به خدا و پیامبر(ص) و قرآن بر همه ی مسلمانان واجب عینی است و همه باید آن را بدست بیاورند و سایر علوم از قبیل پزشکی و ... واجب کفایی است ومطابق با نیاز جامعه باید به آن پرداخته شود.
ان شالله در بخش های یعدی که در روز های آینده در وبلاگ گذاشته خواهد شد به طور مفصل به نیاز جامعه و راه های پیش رو میپردازیم که ان شالله با دیدی وسیع و گسترده در راه علم قدم برداشته و دید و هدف خود را منحصر به مسائل مالی ومادی نکنیم و به علم به عنوان یک فریضه و یک موجود مقدس بنگریم.

از دل(http://az-dell.blogfa.com/)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۰۷
محمد دهقان

نظرات  (۲)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی